دستگاه های جا مایع چشمی با کیفیت برای عملکرد صحیح نیاز به صابون با کیفیت خوب و نگهداری دوره ای دارند. هنگامی که از صابون با ویسکوزیته و سطوح pH معقول استفاده می شود و زمانی که حداقل تعمیر و نگهداری دوره ای روی شیرها انجام می شود، دستگاه های جا مایع چشمی عملکرد قابل اعتماد و ثابتی را در طولانی مدت ارائه می دهند.

ضخامت صابون با اندازه گیری به نام ویسکوزیته تعیین می شود. ویسکوزیته صابون باید بین 100 (مرکز) تا 2500 برای همه دستگاه های جا مایع چشمی باشد. صابون‌های نازک‌تر توسط کاربران به‌عنوان «آب‌دهی» درک می‌شوند، بنابراین کاربران تمایل دارند بیش از نیاز خود مصرف کنند و در نتیجه باعث ضایعات می‌شوند. صابونهای ضخیم کندتر جریان می یابند و مانع از "شستشوی" دریچه ها می شوند ، که به صابون اجازه می دهد در دریچه جمع شود و باعث گرفتگی شود.
سطح pH (اسیدی) صابون باید در محدوده 6.5 تا 8.5 باشد. صابون های اسیدی بیشتر (سطح pH کمتر از 6.5) باعث خوردگی قطعات فلزی (حتی فولاد ضد زنگ!!) و تخریب قطعات لاستیکی و پلاستیکی می شود. آنها همچنین باعث تحریک پوست خواهند شد. اکثر صابون های ارزان قیمت (معمولا نوع لوسیون صورتی) در این دسته اسیدی قرار می گیرند و در نهایت باعث خرابی دریچه و خوردگی فلز می شوند. صابون های پایه (سطح pH بالاتر از 8.5) باعث تورم یا تخریب قطعات لاستیکی و پلاستیکی و تحریک پوست می شوند.
به طور کلی، هر صابون با کیفیتی که دستورالعمل‌های ویسکوزیته و pH بالا را داشته باشد، با دستگاه‌های جا مایع چشمی به خوبی کار می‌کند. صابون های ضد باکتری مبتنی بر ایزاپروپانول (در محدوده ویسکوزیته و pH) نیز با دیسپنسرهای وین طب کار می کنند. صابون هایی که این دستورالعمل های اساسی را برآورده می کنند، جریان ثابتی را فراهم می کنند و گرفتگی را کاهش می دهند. شیرها نیز باید نگهداری شوند (تمیز شوند) تا بتوانند به درستی عمل کنند .